Dynamiczny rozwój sieci franczyz szansą na lepsze czasy dla agentów nieruchomości
Wg danych GUS za lata 2009-2014 w ciągu pierwszych 5 lat działalności upada blisko 50% firm z branży obsługi rynku nieruchomości. Jeżeli weźmiemy pod uwagę dynamiczny wzrost liczby agentów współpracujących z franczyzowymi biurami nieruchomości w ostatnich latach okazuje się, że korzyści z przynależności do znanej marki pozwalają na osiągnięcie lepszych warunków rozwoju.
2015-08-12, 20:48

W ostatniej dekadzie warto zwrócić uwagę na 2 kluczowe momenty, które miały znaczący wpływ na rynek nieruchomości. Pierwszy to początek kryzysu finansowego w 2008 roku, który spowodował ograniczenie liczby transakcji oraz obniżenie ich wartość. Nagła zmiana sytuacji rynkowej spowodowała upadłość wielu, w szczególności mniejszych biur nieruchomości działających na własny rachunek. Druga ważna data to 1 stycznia 2014, kiedy to rząd wprowadził deregulację w wyniku, której zawód pośrednika w obrocie nieruchomości można wykonywać bez konieczności posiadania specjalnej licencji.

- Kryzys finansowy, deregulacja oraz duże rozdrobnienie rynku spowodowały dynamiczny wzrost liczby agentów w biurach sieciowych w ciągu ostatnich kilku lat. Ze względu na coraz większą konkurencyjność oraz konieczność obniżenia kosztów działania następuje konsolidację branży obrotu nieruchomościami. Agenci zaczynają doceniać siłę marki oraz korzyści wynikające z przynależności do sieci franczyzowych. - analizuje Marta Kulawik, Menadżer Franczyzowego Biura Nieruchomości Re/Max Gold w Katowicach.

Jednak w dalszym ciągu dla wiele agentów nieruchomości franczyza błędnie kojarzy się z oddawaniem części przychodu tylko za możliwość wykorzystywania logo. W rzeczywistości na rynku nieruchomości sieci franczyzowe licytują się na ilość korzyści, jakie osiągnie agenta chcący podjąć z nimi współpracę. Do najważniejszych korzyści należy zaliczyć możliwość korzystania z zaawansowanych narzędzi i programów do bieżącej działalności, które proponują agentom największe sieci. Dodatkowe korzyści to przede wszystkim know-how w postaci licznych szkoleń, materiałów sprzedażowych i reklamowych, ale również rzeczywiste oszczędności w bieżącej działalności, które rekompensują ponoszone koszty.

Największym zyskiem z przynależności do sieci jest możliwości osiągania wyższych prowizji z transakcji. Dzięki szkoleniom, odpowiednim narzędziom i mechanizmom sprzedaży nieruchomości kwota prowizji jest większa, a zysk z transakcji nawet po odjęciu opłaty na rzecz marki jest wyższy niż przy samodzielnych negocjacjach z klientem. Oprócz zysków przynależność do sieci może przynieść również wiele oszczędności. Większość sieci franczyzowych pozwala zaoszczędzić nawet kilka tysięcy w związku z centralnym zakupem publikacji ogłoszeń na największych portalach nieruchomości. Dodatkowe oszczędności dla agentów mogą być związane z m.in. udostępnianiem biura dla agentów, udostępnianie narzędzi pracy, promocją swojej marki w materiałach branżowych i Internecie, wsparciem graficznym czy przygotowaniem materiałów informacyjno-promocyjnych.

Dane GUS* potwierdzają, że aż 94,7% firm obsługujących rynek nieruchomości deklaruje, że największą barierą w utrzymaniu się na rynku jest zbyt duża konkurencja. Dlatego w kolejnych latach na rynku będziemy obserwować dalszą falę konsolidacji, w ramach której mniejsze podmioty, zarówno biura jak i agenci nieruchomości, będę chętnie wstępować we współpracę z największymi sieciami biur nieruchomości.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Marta Kulawik – ekspert rynku nieruchomości, Menadżer Franczyzowego Biura Nieruchomości Re/Max Gold w Katowicach, w branży obrotu nieruchomościami już ponad 5 lat,. Posiada najwyższy Certyfikat Eksperta na rynku nieruchomości firmy Re/Max przyznawany za wybitne osiągnięcia w obrocie nieruchomościami i ponadprzeciętną wiedzę branżową.

*Dane pochodzą z raportu GUS „Warunki powstania i działania oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw powstałych w latach 2009–2013” wydanego w czerwcu 2015

KONTAKT / AUTOR
Łukasz Kadłuczka
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.